Persbericht - Veel tumult over verlichte brug

© Bron: TC Tubantia

VVD stelt dat het aanlichten van de ophaalbrug in het kader van religieuze feestdagen geen rol voor de overheid is.

Er is tumult ontstaan over een groene, rode of blauwe brug. Tumult over het al dan niet verlichten van de nieuwe trotse brug die is verrezen voor het stadhuis als startpunt van de aanleg van de waterboulevard en de stadshaven in het Almelose centrum. De brug is namelijk voorzien van 2000 ledlampjes die het kunstwerk, in de vorm van een ophaalbrug, in iedere gewenste kleur kunnen doen laten schitteren. Een ware aanwinst voor de stad Almelo.

Wethouder van Wijk heeft zich recent uitgelaten richting de pers dat de brug tijdens het aanstaande Suikerfeest een speciale kleur zal tonen. Hiermee wordt ingespeeld op het idee om de brug tijdens speciale evenementen, herdenkings- en/of feestdagen in onze stad middels een passende kleur in te zetten om het evenement of feestdag te vieren, dan wel te benadrukken.

·         Is het nu een verspreking van de wethouder?

·         Is het een onhandigheid van de wethouder?

·         Is de wethouder vergeten welke spanningen er momenteel zijn tussen de Nederlandse identiteit en de Islam?

Voor ons is het moeilijk inschatten wat er precies is gebeurd. De VVD vindt ten principale dat het niet aan het stadsbestuur is om te bepalen welke religieuze feestdag belangrijk genoeg is om te accentueren met de verlichting van de brug. Dat werkt onvrede en onverdraagzaamheid in de hand.

Dat de gebruikelijke, traditionele Nederlandse en Almelose feestdagen hier wel voor in aanmerking komen is vanzelfsprekend. We zijn tenslotte in Nederland, in Almelo om precies te zijn.

Onhandigheid? Naïviteit? Dat zou kunnen. Maar laten we ons vooral realiseren dat partijen die bewust verdeling en haat willen zaaien hier dankbaar gebruik van maken. Dit laatste moeten we met z’n allen niet willen.

Almelo, 26 maart 2017

J. Pauwels